Succesvol pilot project de Waslijn ontdekt de kracht van lokale verbinding

door Charlotte Rings – 19 december 2013
diverse publicaties

SUCCESVOL PILOT PROJECT DE WASLIJN ONTDEKT DE KRACHT VAN LOKALE VERBINDING DOOR RUILEN

From AMS is in 2012 gestart met een pilot project voor een innovatief en interactief ruilmarkt concept onder de naam de Waslijn. Doel van het project is vrouwen in de huidige tijdgeest een laagdrempelig, sociaal, lokaal en duurzaam platform aanbieden, waar ze real live met elkaar de verbinding aan kunnen gaan. De pilot begon klein in Amsterdam, maar heeft in korte tijd een nationale dekking. Goed nieuws voor alle enthousiaste deelnemers en ambassadeurs: de Waslijn gaat in 2014 als volwaardig evenement verder.

Lokale kracht

In de huidige tijdgeest waar virtuele relaties steeds meer hand in hand gaan met offline contact, heeft From AMS – het bureau dat trends vertaalt in experiential marketingconcepten – de Waslijn geïntroduceerd. Een real live event, dat vrouwen met een bewuste levensstijl in hun lokale omgeving met elkaar verbindt. Door middel van het ruilen van kleding. de Waslijn stimuleert hergebruik, heeft een wederkerig karakter en omarmt duurzaamheid.

Insights doelgroep

Aangesloten ambassadeurs fungeren als lokale kracht om eigen netwerken te activeren. Zo groeit de community van deelnemers snel en is over de afgelopen 11 events een duidelijk beeld van de doelgroep ontstaan.

De deelnemers zijn hoger opgeleide vrouwen tussen de 35 en 45 jaar oud, hebben vaak kinderen en zijn ondernemend. Ze staan open voor sociaal contact en een bewuste levensstijl. Ze leveren gemiddeld 5,3 kledingstukken in om te ruilen en blijven gemiddeld 2,5 uur aanwezig. Ze ervaren de Waslijn als een inspirerende en nuttige invulling van hun dag. Gemiddeld komen er 80 vrouwen per event.

Storytelling

Initiatiefnemer Anouk Janssen: ´We zijn trots op het resultaat. Door de toenemende aanvragen op ambassadeurschap, verwacht ik voor 2014 een enorme groei. We merken dat deelnemers nieuwsgierig zijn naar het verhaal achter een kledingstuk, daarom gaan we bij de komende edities inzoomen op storytelling. Alle kledingstukken krijgen zogenaamde ´Story-Tags´.

Sponsoring

Voor potentiële sponsoren, die net als de Waslijn duurzaamheid omarmen en door middel van storytelling producten of diensten onder de aandacht willen brengen, staat Janssen open. Zij krijgen de gelegenheid om op gelijkwaardig niveau met de doelgroep in contact te komen. Bovendien bevat de Waslijn maatschappelijke relevante content die gebruikt kan worden om social media te laden.

Meer informatie

http://www.from-ams.nl/portfolio/de-waslijn/

Facebook/dewaslijn